Statystyki Rejestr zmian Mapa strony

Statut

Statut Gminy Trzeszczany

Załącznik Nr.VIII/79/2003
do Uchwały Rady Gminy Trzeszczany



dnia 4 lipca 2003r.

STATUT
GMINY TRZESZCZANY



Rozdział I.
Postanowienia ogólne



§ 1



Ustawa określa:
1) ustrój Gminy Trzeszczany
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Trzeszczany, komisji Rady Gminy Trzeszczany
4) tryb pracy Wójta Gminy Trzeszczany
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy
6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady , jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.



§ 2


Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Trzeszczany
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Trzeszczany,
3) komisji - należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Trzeszczany
4) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Trzeszczany,
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Trzeszczany,
6) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Trzeszczany.



Rozdział II
Gmina



§ 3


1. Gmina Trzeszczany jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.




§ 4
1. Gmina położona jest w Powiecie hrubieszowskim w Województwie lubelskim obejmuje obszar 90,17 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, inne jednostki pomocnicze.
4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
5. Wykaz jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 2 do Statutu.




§ 5


1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawiera umowy z innymi jednostkami administracji samorządowej i rządowej.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do Statutu.


§ 6

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Trzeszczany Pierwsze.



Rozdział III.
Jednostki pomocnicze Gminy.


§ 7

1. O utworzeniu , połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących
zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy.
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.
3) Projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
5) Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust.1




§ 8


Uchwały o jakich mowa w § 7 ust.1 powinny określać w szczególności:
1) obszar ,
2) granice ,
3) siedzibę władz ,
4) nazwę jednostki pomocniczej.


§ 9

1 . Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2 . Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających
na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowaw ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika
do budżetu Gminy.




§ 10


1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Wójtowi Gminy.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.


§ 11

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.



Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna Rady


§ 12


1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.


§ 13



1. Rada działa na sesjach , poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie , w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2.Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają
sprawozdania ze swojej działalności.


§ 14



Wariant I :
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący
2) Wiceprzewodniczący
3) Komisja Rewizyjna
4) Komisje stałe, wymienione w Statucie
5) Doraźne komisje do określonych zadań.


§ 15

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną
2) Oświaty , Kultury , Zdrowia i Spraw Socjalnych
3) Budżetu , Rozwoju Gospodarczego oraz Inicjatyw Społecznych
4) Rolnictwa , Ochrony Środowiska , Mienia Komunalnego oraz Porządku Publicznego
2. Radny może być członkiem najwyżej dwóch komisji stałych
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań , określając ich skład i zakres działania.



§ 16


1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.


§ 17

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności :
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał
6) podpisuje uchwały Rady,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.


§ 18


W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji , Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.


§ 19



1. Przewodniczący , oprócz uprawnień przewidzianych w § 17 Statutu , jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący , osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie o jakim mowa w ust 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być Wyłącznie radny.



§ 20

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego .


§ 21


Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.


§ 22

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi Rady.



Rozdział V.
Tryb pracy Rady



1. Sesje Rady


§ 23

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje- zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia- zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele- zawierające formalnie niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie- zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do postanowień , deklaracji , oświadczeń , apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy chwałodawczej i podejmowania uchwał.



§ 24


1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie
5.Rada może obywać sesje nadzwyczajne zwoływane bez względu na przewidziane w planie pracy Rady na wniosek Wójta Gminy lub na pisemny wniosek grupy radnych stanowiących co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.

2. Przygotowanie sesji


§ 25


1. Sesje przygotowuje Przewodniczący .
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów , w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady , lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący

3. Przebieg sesji


§ 26
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.




§ 27


Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.



§ 28


Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.



§ 29
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu .
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych , którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle. § 30
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 24 ust. 4 i 5
§ 31
1.Przewodniczący Rady może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu .
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad , gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu ; jednakże Rada
nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 32
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
§ 33
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady
formuły: “ Otwieram ......... sesję Rady Gminy Trzeszczany.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocności obrad.
§ 34
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad. § 35
Porządek obrad obejmuje w szczególności :
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje i zapytania radnych,
6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
7) wolne wnioski i informacje.


§ 36

1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 35 pkt. 3 składa Wójt lub wyznaczony przez niego zastępca.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 37

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni
- na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.
7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą. Radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.


§ 38

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie w trakcie sesji Rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 37 ust.5,6 i 7 stosuje się odpowiednio.



§ 39


1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń ; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.


§ 40

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu , formy i czasu trwania ich wystąpień a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “ do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “ do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos , nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności , które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 41

Na wniosek radnego , Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie ,lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 42


1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej , w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum
- zmiany porządku obrad
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały
- zarządzenia przerwy
- odesłania projektu uchwały do komisji
- przeliczenia głosów
- przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu
Jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 43


1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego .Rada może jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust .1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.


§ 44

1. Po wyczerpaniu listy mówców , Przewodniczący Rady zamyka dyskusję . W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub
Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków , a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania , do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.


§ 45


1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję
wypowiadając formułę “ Zamykam ........ sesję Rady Gminy Trzeszczany “.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji , która objęła więcej niż jedno posiedzenie.


§ 46

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia .
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej , niż na następnej sesji.
3 Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.


§ 47


Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca w którym sesja się odbywa.

§ 48


1. Pracownik Urzędu Gminy , wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady , sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową , którą przechowuje się do czasu podjęcia uchwały o jakiej mowa w § 35 pkt . 1
§ 49


1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wykazywać numer uchwał , imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków, Rady z ewentualnym podaniem przyczyn ich nieobecności
4) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych , jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “ za” , “ przeciw” i wstrzymujących “ oraz głosów nieważnych,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.


§ 50


1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu , przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.


§ 51


1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od
dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów.

4. Uchwały

§ 52

1. Uchwały o jakich mowa w § 23 ust 1 , a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 23 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.


§ 53

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne.
4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
5) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.


§ 54


Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy
użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy
unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków
obcych i neologizmami.




§ 55


1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią
inaczej
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego
obrady.

§ 56


1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z
protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do
wiadomości zależnie od ich treści.



5. Procedura głosowania.


§ 57


W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.



§ 58

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza
oddane głosy “za” ,“przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z
listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem
rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokóle sesji.
3. Do przeliczania głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.


§ 59


1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart


ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja
Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia zasady
głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu
sesji.



§ 60


1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i
ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była
przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust.3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio
zgodę na piśmie.


§ 61


1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie
zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej
kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o
podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których
przyjęcie bądź odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku
poprawek stosuje się zasadę określoną w § 61 ust. 2
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek
do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem
uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do
projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust.6 na czas
potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi
sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.


§ 62


1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących
“za” czy “przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi
kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby
głosów oddanych na pozostałe.



§ 63

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3
głosów oznacza , że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co
najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to
znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że
przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych
głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższają połowę
ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi
wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie
oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi
wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1
większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.







6. Komisje Rady


§ 64

1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji
doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.


§ 65


1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.


§ 66

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych
gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to
uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący
Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i
nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

§ 67


Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego
komisji, wybrany przez członków danej komisji.


§ 68


1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach
Komisji Rewizyjnej.




§ 69

1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji
Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji zespołów
powołanych przez Radę.

§ 70

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.



7. Radni

§ 71


1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem
na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji winien
usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na
ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.



§ 72

1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy do
roku.
2. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach
wyborczych - w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców
- osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie
Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.


§ 73


1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego
obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu
upomnienia.
2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim
umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że okaże się to niemożliwe.


§ 74

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim
stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego
zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu
Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna
umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.


§ 75

1. Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w
którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach
związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.



8. Wspólne sesje z radnymi innych jednostek samorządu terytorialnego.


§ 76

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu
terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych
spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.

§ 77

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu
terytorialnego, chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią
inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.





Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.


§ 78

Komisja Rewizyjna składa się z 5 radnych.


§ 79

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy,
2) opiniowanie wniosku o odwołanie Wójta z innych przyczyn niż nie udzielenie
absolutorium,
3) rozpatrywanie postanowień sygnalizacyjnych Przewodniczącego samorządowego kolegium
odwoławczego,
4) opiniowanie powierzenia radnemu wykonywania pracy w trybie określonym w art. 24 d
ustawy o samorządzie gminnym,
5) kontrolowanie działalności Wójta Gminy oraz gminnych jednostek
organizacyjnych,
6) wykonywanie innych zadań w zakresie zleconym przez Radę Gminy.


§ 80


1. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę
oraz na wyłączne zlecenie Rady.
2. Pracą komisji kieruje jej Przewodniczący wybrany spośród członków komisji na
posiedzeniu komisji.
3. Do zakresu działania Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) organizowanie pracy komisji,
2) zwoływanie posiedzeń komisji i kierowanie obradami komisji,
3) składanie Radzie sprawozdań z działalności komisji.



§ 81


1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez Przewodniczącego komisji w miarę
potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby nie będące
członkami komisji zaproszone na posiedzenie.
3 .Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
4. Posiedzenie komisji jest prawomocne gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa
ogólnego składu komisji.
5. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w
obecności połowy ogólnej liczby członków komisji.
6. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.


§ 82

1. Komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz na
pół roku.
2. Komisja współpracuje z innymi komisjami.
3. Podstawową formą działalności komisji są kontrole.



§ 83


Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności
działalność gospodarczą, finansową, organizacyjno- administracyjną
kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Rady
określających podstawowe kierunki społeczno- gospodarczej działalności Gminy.



§ 84


1. Przewodniczący komisji zawiadamia pisemnie Wójta ( kierownika jednostki
kontrolowanej ) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed
terminem kontroli.
2. Kontrolę przeprowadza wyłoniony z członków komisji zespół kontrolny
składający się przynajmniej z trzech członków komisji.
3. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia
do przeprowadzania kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Komisji.
Upoważnienie to powinno wyszczególniać termin, przedmiot i zakres kontroli.
4. Zespól kontrolny ( komisja ) uprawniony jest do :
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i
związanych z jej działalnością,
3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4) żądanie od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień
w sprawach dotyczących przedmiotów kontroli.



§ 85


1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia
kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego
przeprowadzania kontroli.
2. Działalność komisji ( zespołu ) nie może naruszać obowiązującego w jednostce
kontrolowanej porządku pracy.



§ 86


1. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie
komisji ( zespołu ) oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. Protokół powinien zawierać :
1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika jednostki
kontrolowanej,
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,
3) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,
4) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
5) wykaz załączników.
3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których
po jednym otrzymują : kierownik jednostki kontrolowanej, Przewodniczący
Rady Gminy , jeden pozostaje w aktach komisji.
4. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z
wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i
zapobieżenia im na przyszłość, które kieruje do jednostek kontrolowanych i
Wójta Gminy.





Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych





§ 87


Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.




§ 88

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co
najmniej dwóch radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.


§ 89

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 90

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny
z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy
członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady gdy liczba ich członków spadnie
poniżej 2.

§ 91

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 92

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania
regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 93

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie
organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych
przedstawicieli.

§ 94

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom
organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.




Rozdział VIII. Tryb pracy Wójta


§ 95

Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady,
2 ) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3 ) zadania powierzone, o ile ich wykonanie - na mocy przepisów obowiązującego
prawa - należy do niego,
4 ) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.


§ 96

Wójt uczestniczy w sesjach Rady.






§ 97


Komisje Rady mogą żądać przybycia wójta na ich posiedzenie.

§ 98

Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 95 - § 97 w
przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.


Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów
Rady, Komisji i Wójta


§ 99

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

§ 100

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy
podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz Statutem.

§ 101

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady w
dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Wydziale
Organizacyjnym Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 mogą być również dostępne w
wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych
zbiorach danych.

§ 102

Realizacja uprawnień określonych w § 99 może się odbywać wyłącznie w
Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

§ 103

Uprawnienia określone w § 99 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności.
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile
ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.






Rozdział X. Pracownicy samorządowi

§ 104


W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na
następujących stanowiskach:
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.

Rozdział XI. Postanowienia końcowe
§105
Rada może dokonać zmian w Statucie w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
§106
Obowiązującą wykładnię przepisów Statutu ustala Rada Gminy.
§107
W sprawach nie uregulowanych w Statucie stosuje się przepisy odpowiednich ustaw




Osoba odpowiedzialna: Anna Kozak